FAQ BM | CONTACT BM| FEEDBACK BM| SITEMAP BM
Laman Utama Media Berita KPDNHEP Berita Terkini 2019 Bahagian Penguatkuasa Perkenal SOP Pengurusan Aduan Dalam Talian

BAHAGIAN PENGUATKUASA PERKENAL SOP PENGURUSAN ADUAN DALAM TALIAN 1024x682 min

PUTRAJAYA, 9 DISEMBER 2019 – Aduan berkaitan transaksi dalam talian merupakan aduan kedua tertinggi diterima di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal  Pengguna (KPDNHEP)  dengan merekodkan sebanyak 4,993 merangkumi 24.73% daripada jumlah keseluruhan aduan yang diterima sehingga 7 Disember 2019.

Antara kesalahan dalam talian yang disiasat oleh Bahagian Penguat Kuasa adalah seperti penipuan pembelian barang atau perkhidmatan; mengedar dan menyalin karya atau perisian secara tidah sah; pengiklanan yang mengelirukan dan juga kesalahan melibatkan jualan langsung dan skim piramid.

Berdasarkan perkembangan terbaharu itu, Bahagian Penguat Kuasa berhasrat menguatkuasakan undang-undang untuk mewujudkan peniaga beretika dan melindungi pengguna dengan memperkenalkan  Prosedur Operasi Standard Penguatkuasaan melibatkan Transaksi Dalam Talian.

Prosedur Operasi Standard Penguatkuasaan melibatkan Transaksi Dalam Talian ini bertujuan untuk menyeragamkan prosedur penguatkuasaan yang dilaksanakan oleh Pegawai Penguat Kuasa KPDNHEP seluruh negara untuk menyelesaikan aduan dan kertas siasatan yang melibatkan transaksi dalam talian seperti penipuan jualan, penipuan transaksi kewangan, pelaburan dan pelanggaran hak harta intelek yang berlaku dalam tapak pasar dalam talian (online marketplace); media sosial; dan juga laman sesawang.

Majlis pelancaran Prosedur Operasi Standard Penguatkuasaan ini dilancarkan oleh Menteri KPDNHEP, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, pada perhimpunan bulan Disember kementerian ini di sini, hari ini.

Terdapat 17 kesalahan yang berpotensi telah dikenal pasti melibatkan transaksi dalam talian di bawah 5 Akta yang dikuatkuasakan oleh Bahagian Penguat Kuasa iaitu; 7 kesalahan di bawah Akta Pelindungan Pengguna 1999, 2 kesalahan di bawah Akta Hakcipta 1987, 5 kesalahan di bawah Akta Perihal Dagangan 2011, 2 kesalahan di bawah Akta Jualan Langsung Dan Skim Antipiramid 1993 dan 1 kesalahan di bawah Akta Timbang Dan Sukat 1972.

Katanya, Prosedur Operasi Standard ini diharap dapat menggalakkan amalan baik dan beretika dalam kalangan peniaga dalam talian serta pada masa yang sama akan memberi pengetahuan dan kesedaran kepada pengguna berkaitan tindakan yang perlu diambil untuk membantu Bahagian Penguat Kuasa dalam menjalankan penguatkuasaan dan siasatan kes yang melibatkan transaksi dalam talian.

Oleh: Unit Komunikasi Korporat KPDNHEP