FAQ BM | CONTACT BM| FEEDBACK BM| SITEMAP BM
Laman Utama Media Berita KPDNHEP Berita Terkini 2020 PELUANG B40 UNTUK CEBURI PERNIAGAAN FRANCAIS

PELUANG B40 UNTUK CEBURI PERNIAGAAN FRANCAIS

KUALA LUMPUR 11 SEPTEMBER 2020 - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) sedang giat mempromosikan semula perniagaan francais berbentuk mikro yang pernah dilaksanakan pada 2012.

Menurut Ketua Setiausaha KPDNHEP, Datuk Seri Hasnol Zam Zam Ahmad, perbincangan telah diadakan bersama beberapa pemain industri yang berpotensi untuk menawarkan pakej francais mampu milik bernilai RM100 ribu ke bawah dan francais mikro bernilai RM50 ribu ke bawah yang relevan kepada golongan B40 dan M40. 

Katanya kepada media selepas merasmikan Program Jelajah Franchise Bay Zon Tengah di Pusat Beli Belah My Town di sini, hari ini. Inisitif ini bagi membuka peluang kepada golongan-golongan yang tertentu untuk menceburikan diri dalam perniagaan francais itu.

“Golongan B40 dan M40 yang berminat menceburi bidang perniagaan francais kini berpeluang menikmati pakej mampu milik dalam usaha kerajaan menggalakkan lebih ramai penyertaan usahawan di negara ini,” ujarnya. 

Katanya, inisiatif itu akan mewujudkan peluang pekerjaan kepada golongan berkenaan di samping menjana pulangan keuntungan kepada francaisor. Program tiga hari yang berlangsung hari ini hingga 13 September nanti d iantara matlamatnya ialah untuk memberi pendedahan kepada usahawan dan bakal usahawan memahami konsep perniagaan fancais di samping latihan dan pakej pembiayaan yang ditawarkan.

Selain itu, ia sebagai platform pemadanan perniagaan antara francaisor dan bakal francaisi.

"KPDNHEP mempunyai rakan strategik yang menawarkan kemudahan pembiayaan kepada mereka yang berminat untuk menceburi perniagaan francais, iaitu Skim Pembiayaan Kecil Francais (SPKF) dan Dana Bantuan Pembangunan Francais (DBPF) oleh Perbadanan Nasional serta Skim Pembiayaan Francais (SPF) oleh Credit Guarantee Corporation (CGC).

"Setakat ini, terdapat 11 jenama yang menawarkan pakej mikro dan mampu milik ini, antaranya, Arjuna Village, Ani Sup Utara, Taska Bonda Mama, KopieSatu, ELV, Global Art, V-Agromart, MD Putu Bambu World, Q-dees, Home Maths Therapy Centre dan Ayam D’Penyet," katanya.

KPDNHEP melalui Bahagian Pembangunan Francais dan Persatuan Francais Malaysia (MFA) telah merancang untuk mengadakan enam siri jelajah seperti ini bermula di Kuala Lumpur, Shah Alam, Kuantan, Johor Bahru, Melaka dan Kuching sebelum akhir tahun ini.

KPDNHEP menyasarkan pulangan sebanyak RM 7.5 juta melalui setiap siri program ini selain membuka lebih banyak peluang perniagaan kepada pengusaha-pengusaha baharu.

Oleh : Unit Komunikasi Korporat KPDNHEP