9 NEGARA SAHKAN PENYERTAAN DI FIM2019

 

PUTRAJAYA, 29 JANUARI 2019 – Pameran dan Persidangan Francais Antarabangsa 2019 (FIM2019) kali ini menyaksikan penyertaan antarabangsa dari sembilan  buah negara antaranya Amerika Syarikat, Itali, Australia, United Kingdom, Korea Selatan, Belanda, China, Thailand dan Singapura.

FIM2019 merupakan pameran francais anjuran bersama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan Persatuan Francais Malaysia (MFA) yang akan berlangsung selama tiga hari bermula 5 hingga 7 April di Dewan 1, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

Menurut Timbalan Menteri, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Tuan Chong Chieng Jen, FIM2019 adalah pameran francais tahunan yang terbesar di Asia Tenggara dan merupakan pusat sehenti untuk usahawan dan industri francais antarabangsa mempromosikan produk dan perkhidmatan francais mereka serta mengembangkan rangkaian perniagaannya di rantau ini.

Menurut beliau, penganjuran FIM2019 ini turut disokong sepenuhnya dan diiktiraf oleh badan francais antarabangsa World Franchise Council (WFC), Asia Pacific Franchise Confederation (APFC) dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE). Antara aktiviti utama FIM2019 ialah Pameran Francais, Persidangan Antarabangsa, Pemadanan Perniagaan Francais, Franchise In-Buying Mission dan lain-lain.

“Kerajaan berhasrat menjadikan Malaysia sebagai hab francais serantau di Asia Tenggara. Selain itu, Industri francais negara juga menunjukkan pertumbuhan positif di mana sehingga kini lebih 850 syarikat francais daripada pelbagai sektor telah didaftarkan di negara ini,” tambahnya.

“Bagi FIM tahun ini, kementerian dan MFA menyasarkan jangkaan pelaburan francais berjumlah RM400 juta sepanjang pameran tiga hari itu berlansung,” katanya lagi.

Selain itu, program ini turut menerima tajaan daripada pelbagai pihak termasuk daripada Marrybrown Sdn. Bhd. (Marrybrown), Revenue Valley Snd Bhd (The Manhattan Fish Market), MBE Ventures Sdn Bhd (Mail Boxes ETC) dan Goldlife Sdn Bhd (Meiko). Sehingga kini, lebih 60% ruang pameran telah diisi oleh francaisor tempatan dan antarabangsa.

“Kami menjangkakan pameran selama tiga hari yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) ini akan menarik lebih 12,000 pengunjung termasuk pengunjung antarabangsa,” katanya ketika sidang media pada Majlis Pelancaran FIM2019 di Putrajaya.

Selain dari itu FIM2019 juga akan membawa pelabur-pelabur dari beberapa buah negara seperti Arab Saudi, UAE, China, Taiwan, Jepun, Turki, Amerika Syarikat dan United Kingdom melalui aktiviti In-Buying Mission. Aktiviti ini merupakan aktiviti kerjasama dengan pihak MATRADE dan salah satu elemen baru dalam FIM.

Tujuan aktiviti ini diadakan adalah untuk membantu jenama-jenama francais tempatan mengembangkan jenama mereka ke peringkat antarabangsa dan berhubung secara langsung dengan pelabur-pelabur asing yang berpotensi untuk membawa jenama ke negara luar.

Orang ramai dijemput hadir ke program ini dengan pelbagai aktiviti telah disediakan serta berpeluang untuk melihat sendiri peluang francais yang ditawarkan oleh para penggiat francais tempatan dan antarabangsa.

Oleh : Bahagian Komunikasi Korporat KPDNHEP