BANTU PERKASA GERAKAN KEPENGGUNAAN

 

PORT DICSKON, 25 JANUARI 2019 – Ketua-ketua Seksyen Kepenggunaan mempunyai tanggungjawab untuk memperkasakan gerakan kepenggunaan supaya pengguna benar-benar mendapat manfaat daripada setiap aktiviti yang dilaksanakan.

Misalnya, Friends Of KPDNHEP perlu diberi nafas baharu supaya jumlah keahlian yang ramai boleh digembleng dalam pelbagai aktiviti termasuk penglibatan mereka sebagai sukarelawan Food Bank Malaysia.

Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Muez Abd Aziz berkata, kita mempunyai pelbagai pendekatan untuk menjadikan pengguna di negara ini benar-benar faham peranan dan hak-hak mereka.

“Jika ini dapat dilakukan, maka kita tidak bimbang lagi tentang kegiatan segelintir peniaga yang sering mengambil kesempatan ke atas pengguna dengan memanipulasikan urus niaga sebagai jalan untuk meraih keuntungan,”.ujarnya ketika memberikan ucaptama di Bengkel Training of Trainers (TOT) untuk Ketua-ketua Seksyen Kepenggunan seluruh negara di sini.

Bengkel selama tiga hari itu bermula sejak 24 januari melibatkan seramai 50 peserta. Ia dijadualkan untuk diadakan sebanyak dua kali setahun bagi memantapkan pengetahuan serta mencari pendekatan yang efektif dalam cabaran semasa.

Hadir sama, Pengarah Bahagian Gerakan Kepenggunaan KPDNHEP, Zaiton Yahya, dan Pengarah KPDNHEP Negeri Sembilan.

Datuk Muez memaklumkan bahawa mengamalkan konsep terbuka dimana setiap individu boleh menyuarakan pandangan atau idea mereka ke arah memperkasakan kementerian ini. Sifat menepati masa dan berintegriti amat ditekankan dalam pentadbirannya dan tiada tolenrasi diambil sekiranya ada pegawai atau mana-mana kakitangan yang tidak mesra pelanggan.

“Tiada tersalah pintu (wrong door) kerana kita harus membantu setiap pelanggan yang datang berurusan di pejabat kita. Bantu mereka dan kita perlu punyai perasaan empati terhadap mereka,” pesannya kepada mereka yang bertugas di kaunter.

Majlis kira-kira dua jam itu berakhir dengan sesi dialog dalam usaha menambah baik sistem penyampaian kepada pelanggan selain menyelami permasalahan yang alami di peringkat negeri mahupun daerah.

 

Oleh : Bahagian Komunikasi Korporat KPDNHEP.