KPDNHEP TEGAS LAKSANA PENGUATKUASAAN PENCATUTAN DI BAWAH OPERASI CATUT 5.0

PUTRAJAYA, 18 OKTOBER 2018 – Sehingga 18 Oktober 2018, sebanyak 670 aduan dan 494 pertanyaan  diterima sejak Bilik Gerakan dibuka pada 1 September baru-baru ini.

Selain itu, sebanyak 20,259 premis telah diperiksa melibatkan sebanyak 490,328 barangan. Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), telah mengeluarkan  sebanyak 166 notis di bawah Seksyen 21(2) AKHAP 2011 bagi melihat pematuhan peniaga terhadap perundangan dan 1,826 notis di bawah seksyen 53A AKHAP 2011 dikeluarkan untuk peniaga menyenggara dan menyimpan rekod perniagaan.

Kementerian turut mengadakan libat urus (engagement) dengan pihak industri bagi memberi penjelasan mengenai undang-undang yang dikuatkuasakan serta menangani isu kenaikan harga barangan ekoran pelaksanaan SST.

Untuk rekod, sehingga kini, 26 sesi libat urus telah diadakan dengan pihak peniaga yang merangkumi pelbagai sektor termasuk perjumpaan bersama sektor pengilangan iaitu Federation of Malaysian Manufactures (FMM) dan persatuan perniagaan sektor peruncitan iaitu Malaysia Retailers Association (MRA).

Dalam sidang media khasnya di sini hari ini, Pengarah Penguatkuasa KPDNHEP, Dato’ Mohd Roslan Mahayuddin berkata, pada masa yang sama, Kementerian turut menyediakan pelbagai medium penyaluran aduan bagi memudahkan rakyat mengemukakan aduan.

Pelaksanaan cukai SST 2.0 pada kali ini adalah berbeza dengan pelaksanaan cukai sebelum ini yang mana cukai jualan hanya dikenakan di satu peringkat sahaja iaitu di sektor pengilangan tanpa melibatkan pelbagai peringkat rantaian perniagaan.

Kadar Cukai Jualan yang dikenakan adalah tidak sama bagi semua barangan yang terdiri dari 0%, 5% dan 10% manakala kadar Cukai Perkhidmatan adalah 6%.

Katanya, dalam konteks ini, peranan utama Kementerian adalah memastikan para peniaga tidak memanipulasikan harga dan membuat keuntungan tinggi yang tidak munasabah atau mencatut terutama melibatkan stok-stok sedia ada semasa GST 0%.

“ Tindakan penguatkuasaan yang rapi melalui pemantauan dan pemeriksaan harga dilaksanakan sepanjang masa ke atas semua premis perniagaan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 bagi memastikan para peniaga tidak mengeksploitasi harga barang susulan pengenalan semula SST,”  tegasnya.

Kementerian telah menggerakkan tindakan penguatkuasaan terhadap peniaga melalui pelaksanaan Operasi Catut 5.0. Pelaksanaan operasi ini melibatkan dua fasa iaitu sebelum pelaksanaan SST yang meliputi Notis Pematuhan Seksyen 21(2) AKHAP 2011 yang bermula pada 8 Ogos 2018 hingga 31 Ogos 2018. Fasa kedua operasi pula bermula pada 1 September yang melibatkan pemeriksaan pencatutan ke atas setiap rantaian perniagaan di seluruh negara dengan penglibatan bersama Jabatan Kastam DiRaja Malaysia (JKDM) dan Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC).

Kementerian turut menyediakan pelbagai medium penyaluran aduan bagi memudahkan rakyat mengemukakan aduan. Antaranya seperti:

  1. Portal rasmi KPDNHEP;
  2. Emel http://eaduan.kpdnkk.gov.my/
  • SMS ke 15888 dengan menaip “KPDNKK ADUAN”;
  1. Aplikasi telefon pintar – EzAdu KPDNKK;
  2. Media Sosial – Twitter dan Facebook KPDNKK;
  3. Aplikasi Whatsapp KPDNHEP 019-2794317; dan
  • Lain-Lain :
  • Lapor/hadir sendiri ke pejabat KPDNKK berhampiran
  • Lapor aduan di pejabat penghulu
  • Pusat Aduan Bergerak

 

Oleh : Unit Komunikasi Korporat KPDNHEP