soalan lazim2|hubungi kami2|aduan2|petalaman3

MYCC UTARAKAN ISU PERSAINGAN LIMA BARANGAN MAKANAN

KUALA LUMPUR, 6 OGOS 2019- Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) ketengahkan lima barangan utama yang dijadikan dapatan dan syor melalui Kajian Semula Pasaran Sektor Makanan di bawah Akta Persaingan 2010.

Kajian ini dilancarkan sepenuhnya hari ini oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dalam satu majlis di Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC) di sini.

Lima barangan makanan terpilih saperti daging, ikan kembung, rumusan bayi, sawi dan kobis bulat dijadikan fokus kajian yang bertujuan untuk meneliti struktur pasaran, keberdayasaingan pasaran dan untuk menentukan sama ada terdapat perlakuan anti – persaingan di dalam sektor makanan selain menguraikan sebab-sebab di sebalik kenaikan harga barangan ini sejak akhir –akhir ini.

Sebahagian dapatan dijadikan cadangan sebagai syor penambahbaikan kepada proses persaingan dalam kelima-lima subsektor ini selari dengan usaha serta inisiatif kerajaan untuk mengurangkan kos sara hidup.

Beberapa isu yang dikenal pasti seperti kewujudan beberapa perantara di dalam rantaian bekalan, kewujudan ketidakcekapan pasaran di hab pengedaran utama, kurang kesedaran akan alternative kepada ikan kembong seperti penggunaan Q-fish, penyalahgunaan Permit Kelulusan (AP) bagi mengimport kobis bulat serta kebergantungan kepada daging import.

Pasar Borong Kuala Lumpur (PBKL) diberikan penekanan di kajian ini kerana kedudukannya sebagai pasar borong terbesar di Semenanjung Malaysia dengan membekalkan kira-kira 50 peratus ikan segar, sayur dan buah-buahan.

Yuran operasi tambahan, kebanjiran pekerja asing atau penjual warga asing, penyewaan gerai secara haram, pembatasan bekalan dan isu-isu jenayah mempengaruhi harga pasaran. Cadangan penubuhan pasar borong baharu boleh menawarkan perkhidmatan bersepadu dengan sistematik, kemudahan yang lengkap serta lokasi premis yang strategik bagi membolehkan peniaga membekalkan produk berkualiti tinggi pada harga yang kompetatif.

Oleh : Unit Komunikasi Korporat KPDNHEP