anms | FAQ BM | CONTACT BM | FEEDBACK BM | SITEMAP BM

RAKAN KPDN

Bagi memberikan nafas baru, kumpulan ini dijenamakan semula sebagai Rakan KPDN dengan tujuan untuk memantapkan dan meningkatkan keberkesanan fungsinya di seluruh negara.

Bidang tugas adalah melakukan pemantauan secara sukarela melalui konsep membeli-belah sambil memantau dan melaporkan kepada Kementerian

Rakan KPDN dahulunya dikenali SKUAD PENGGUNA ditubuhkan dengan objektif untuk membantu Kerajaan dalam memantau harga barangan (penandaan harga) dan perkhidmatan. Info lanjut mengenai keahlian Rakan KPDN boleh didapati di http://rakankpdnhep.infopengguna.com/sp/

MAJLIS GERAKAN PENGGUNA KEBANGSAAN (MGPK)

Majlis Gerakan Pengguna Kebangsaan (MGPK) dipengerusikan oleh YB Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup dan dianggotai oleh semua Pengerusi Gerakan Pengguna Negeri (GPN) yang terdiri daripada Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Negeri dan Pengerusi Bersama yang terdiri daripada Ahli Persatuan Pengguna atau individu berkelayakan. Objektif MGPK ialah untuk menimbang isu-isu kepenggunaan, menyelaras pelaksanaan program dan aktiviti kepenggunaan di peringkat negeri dan daerah serta berperanan sebagai badan perantaraaan (liason) di antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan-kerajaan Negeri dalam bidang kepenggunaan.

GERAKAN PENGGUNA NEGERI (GPN)

Gerakan Pengguna Negeri (GPN) dipengerusikan oleh Pengerusi Gerakan Pengguna Negeri (GPN) iaitu Pengarah Negeri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dan dianggotai oleh Pengerusi Bersama dan wakil-wakil dari persatuan pengguna, perwakilan dari badan-badan perniagaan Negeri, Agensi-Agensi Kerajaan diperingkat Negeri dan Pengerusi Gerakan Pengguna Daerah (GPD). GPN ditubuhkan untuk menyediakan satu forum rasmi bagi membincang dan mengatasi permasalahan pengguna di peringkat negeri. Ini adalah selaras dengan hasrat Kementerian untuk memberi perhatian kepada lebih ramai penduduk khasnya di peringkat negeri dan daerah yang pada masa ini kekurangan saluran untuk menyuarakan kemusykilan mereka. Dengan adanya GPN, Kementerian telah mewujudkan satu saluran membolehkan semua pihak untuk sama-sama membincang dan mencari jalan untuk mengatasi masalah pengguna.

GERAKAN PENGGUNA DAERAH (GPD)

Gerakan Pengguna Daerah (GPD) dipengerusikan oleh Ketua Cawangan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dan pengerusi bersama terdiri dari GPD yang dilantik, serta keanggotaan oleh wakil persatuan pengguna peringkat daerah, perwakilan dari badan-badan perniagaan setempat, Agensi-Agensi Kerajaan peringkat daerah, serta individu yang aktif dalam bidang kepenggunaan. Tugas-tugas GPD merangkumi perkara-perkara berikut :-

  1. Merancang, menyelaras dan melaksanakan aktiviti-aktiviti kepenggunaan bagi peringkat daerah;
  2. Memberi pandangan kepada Gerakan Pengguna Negeri (GPN) dalam sebarang perkara yang berkaitan dengan kepenggunaan;
  3. Membantu, menyiasat dan mengemukakan isu-isu kepenggunaan di peringkat daerah;
  4. Membantu menggerakkan Skuad Pengguna;
  5. Membantu dalam program/aktiviti Anjuran KPDN Negeri dan cawangan;

PERSATUAN ATAU PERTUBUHAN PENGGUNA

KPDN juga sentiasa memberi sokongan kepada aktiviti persatuan atau pertubuhan pengguna diperingkat daerah dan negeri. Selain itu, KPDN juga menjalinkan kerjasama yang erat dengan persatuan / pertubuhan pengguna dalam melaksanakan program-program pendidikan pengguna di seluruh negara. Perkara ini selaras dengan hasrat Kementerian bagi mewujudkan kerjasama tiga peringkat antara Kerajaan, badan bukan kerajaan dan pengguna di mana Kementerian bertindak sebagai pemudahcara dalam sebarang isu berkaitan.

PENYELARAS KEPENGGUNAAN PARLIMEN (PKP)

PKP diperkenalkan pada tahun 2019 dengan tugas dan tanggungjawab untuk membantu Kementerian melaksanakan aktiviti-aktiviti kepenggunaan serta menjadi medium perantara bagi pihak komuniti dengan Kementerian. Antara bidang tugas PKP adalah:

  1. Membantu Kementerian melaksanakan aktiviti-aktiviti kepenggunaan di kawasan masing-masing;
  2. Memberi panduan dan membantu ahli masyarakat membuat sebarang aduan berkaitan dengan kepenggunaan; dan
  3. Membantu menyebarkan maklumat berkaitan kepenggunaan kepada masyarakat setempat.

Bertanggungjawab tentang hal ehwal perlindungan pengguna melalui penyemakan dan cadangan undang-undang dan dasar-dasar baru untuk melindungi pengguna, menerima aduan pengguna dan menjadi urusetia kepada Majlis Penasihat Pengguna Negara (MPPN).

ADUAN PENGGUNA

  1. Menerima aduan daripada pengadu melalui telefon, laman web, surat dan datang sendiri ke pejabat KPDN .
  2. Aduan disalurkan kepada agensi-agensi yang terlibat untuk diselesaikan. Adalah dimaklumkan bahawa tidak semua aduan yang diterima merupakan bidang kuasa KPDN untuk menyelesaikannya.

KAJIAN SEMAKAN SEMULA DASAR PENGUNA NEGARA (DPN) dan PELAN TINDAKAN PENGGUNA (PTP)

Kementerian telah mengenalpasti keperluan untuk melaksanakan kajian semakan semula Dasar Pengguna Negara (DPN) dan Pelan Tindakan Pengguna (PTP). Kajian ini adalah penting untuk memastikan bahawa Dasar Pengguna Negara dan Pelan Tindakan Pengguna bersesuaian dengan keperluan semasa agar kekal relevan dan melindungi kepentingan para pengguna di negara ini.

SEMAKAN AKTA PERLINDUNGAN PENGGUNA 1999 (Akta 599)

Akta Perlindungan Pengguna (APP) 1999 (atau Akta 599) telah berkuatkuasa pada 15 November 1999 untuk mengadakan peruntukan bagi perlindungan pengguna.

Sejak itu, pindaan telah dibuat sebanyak tujuh kali iaitu:

Pindaan 2002 – Pindaan Subseksyen 17 (1) menyenaraikan jenis-jenis Kontrak Perkhidmatan Hadapan yang telah diwartakan oleh KPDN untuk maksud seksyen berkenaan.

Pindaan 2003 – menambah keanggotaan TTPM daripada perkhidmatan kehakiman dan perundangan serta meningkatkan award TTPM daripada RM10, 000 kepada RM25, 000.

Pindaan 2007 – memperluaskan skop Akta 599 kepada urusniaga perdagangan secara elektronik.

Pindaan 2010– pengenalan terhadap Bahagian IIIA : Terma Kontrak Tidak Adil yang menetapkan peruntukan-peruntukan bagi melindungi pengguna daripada terma-terma tidak adil yang wujud dalam sesuatu kontrak bentuk seragam dan Bahagian XIIA: Jawatankuasa Pengiklanan yang memperuntukan kuasa kepada Menteri untuk mewujudkan sebuah jawatankuasa bagi memantau dan mengambil tindakan terhadap pembekal yang mengeluarkan iklan yang mengelirukan atau palsu.

Pindaan 2015– perluasan skop Akta 599 untuk memasukkan tuntutan pengguna yang berkaitan dengan perkhidmatan penerbangan.

Pindaan 2017–pengenalan terhadap Bahagian IIIB: Urus Niaga Jualan Kredit bagi mengawal transaksi jualan kredit.

Pindaan 2019– meningkatkan award TTPM daripada RM25,000 kepada RM50,000 serta meningkatkan kadar penalti bagi ketidakpatuhan award.